Părinţii care deprind metoda ESPERE® vor construi o relaţie solidă şi sănătoasă cu copiii
Nu ştiu să fie muncă mai grea şi responsabilitate mai mare decât aceea de a lucra şi de a educa un copil. Iar părinţii şi educatorii fac tot ce pot pentru a avea cele mai bune rezultate. Ne dorim ca cei mici să primească educaţia de care au nevoie pentru întreaga viaţă, au nevoie să înveţe să se cunoască, să îşi descopere şi să îşi dezvolte abilităţi, au nevoie de multă dragoste şi atenţie. În aceste condiţii, nu ne rămâne decât să ne înarmăm cu multă răbdare şi cu…metoda ESPERE®.
Am descoperit-o recent şi este cea mai inovativă „armă” în atingerea ţelurilor pe care ni le propunem în viaţă, nu doar în educaţia celor mici.
Cati Călin, psiholog, trainer şi consultant în comunicare relaţionala spune că „metoda ESPERE® este un nou fel de a comunica, creat de psihosociologul şi scriitorul francez Jacques Salomé. Acesta este utilizat de peste 30 de ani ca un instrument practic de comunicare şi relaţionare interpersonală. E.S.P.E.R.E. sunt iniţialele pentru Energie Specifică Pentru o Ecologie Relaţională Esenţială. Scopul Metodei ESPERE® este acela de a sprijini „dezvoltarea unui alt mod de a relaţiona cu oamenii, cu viaţa, în armonie cu aspiraţiile noastre cele mai profunde: bunăstarea, pacea, convieţuirea şi dragostea”, afirmă Jacques Salomé. Metoda ESPERE® este o pedagogie a comunicării, nu este terapie, însă poate avea efect terapeutic”, adaugă Cati Călin.
Şi pentru că este atât de importantă comunicarea, pentru că avem nevoie să o facem într-un mod cât mai profesionist, putem învăţa să folosim această metodă deoarece este foarte utilă în fiecare dintre relaţiile noastre, de fiecare dată când comunicăm:
- în relaţia cu copiii noştri
- în relaţia de cuplu
- în relaţiile profesionale
- în relaţiile cu cei apropiaţi
- în educaţie
- în relaţia cu noi înşine
Limbajul trupului este cel puţin la fel de important ca şi limbajul verbal. Aşadar, uneori, când nu reuşim să spunem prin cuvinte ceea ce este important, o putem face prin gesturi ale corpului nostru.
FOLLOW ME
Aşa cum spuneam la început, putem aplica paşii ESPERE® în educaţia copiilor noştri.
„Cu ajutorul ei, îi susţin pe copii pentru a deveni viitori adulţi independenţi, capabili să îşi realizeze întregul lor potenţial. Aşa cum ne dorim cu toţii pentru copiii noştri. Metoda se aplică încă de când copilul este în burta mamei, pentru a-i transmite mesaje pozitive, care să îl susţină şi să îi ofere încrederea că părinţii lui sunt acolo, pregătiţi să îi ofere tot ceea ce are el nevoie. Pe măsură ce copilul creşte, părinţii află cum să facă faţă provocărilor pe care copilul le lansează în fiecare zi: are 1000 de dorinţe, face crize, se comportă nepotrivit, nu are încredere în el, nu vrea să comunice şi multe altele, atât de obişnuite în relaţia părinte – copil. Este un nou mod de a comunica, pe care din fericire îl putem învăţa. Pentru că nimeni nu ne-a învăţat să comunicăm cu adevărat. Am învăţat cuvintele de la părinţii noştri, am făcut gramatică şi ortografie la şcoală. Dar nu ştim cum să vorbim pentru a avea o relaţie de cuplu care rezistă în timp. Sau ajungem să ţipăm unii la alţii, să ne enervăm şi să spunem lucruri care distrug relaţiile noastre cei mai dragi.”
Ne consumăm energia la locul de muncă, ne enervăm, ne obosim, devenim frustraţi şi ajungem să nu ne mai controlăm în faţa celor dragi. În final, ajungem să suferim şi noi şi ei. Cu ajutorul comunicării relaţionale trecem de la non-comunicare către relaţii armonioase, care ne aduc energie în loc să ne-o piardă.
Copiii află mijloace pentru a păstra şi creşte încrederea în ei înşişi, cum să construiască relaţii armonioase, cum să îşi gestioneze emoţiile puternice, cum să îşi împlinească propriile dorinţe. Învaţă să se afirme, să ofere, să ceară, să primească şi să refuze în mod relaţional.
Părinţii care deprind metoda vor putea construi o relaţie solidă şi sănătoasă cu copiii, care să treacă mai târziu proba de foc a adolescenţei. Vor şti cum să stabilească limite sănătoase pentru copiii lor, cum să facă faţă emoţiilor puternice ale acestuia, cum să răspundă miilor de dorinţe, cum să îl susţină în momente dificile sau când este nevoie să se adapteze la un mediu nou (şcoală, grădiniţă).
„Atelierele pentru părinţi sunt locul în care pornim de la întrebările concrete ale acestora, în funcţie de provocările pe care le au în fiecare zi.”
Părinţii ştiu că unul dintre cele mai dificile momente pe care le întâmpină când petrec timp alături de copii este acela în care trebuie să le spună celor mici „nu e voie”. Şi este dificil să te înţelegi cu ei, să nu existe chiţete de plâns, să nu existe lacrimi. În realitate, aceste momente ar putea fi evitate dacă cei mari ar şti cum să procedeze.
„Este destul de simplu de realizat. Avem nevoie de câteva lucruri esenţiale: să fim fermi atunci când refuzăm, păstrându-ne calmul. Şi în plus, să fim perseverenţi. Dacă am stabilit regula că dulciurile se manâncă după masă, o porţie, atunci le vom reaminti ce am stabilit.
Noi, părinţii, suntem în slujba nevoilor copiilor, nu a dorinţelor lor. Dulciurile şi jucăriile sunt dorinţe. Nevoia în legătură cu ele este de a se hrăni sănătos şi de a se juca. De ele ne ocupăm noi. Şi vă invit să le spuneţi acest lucru copiilor. Ultimul ingredient de care avem nevoie este să nu negăm dorinţele copiilor. Majoritatea părinţilor, când copilul lor îşi doreşte ceva pe care ei îl consideră nepotrivit, spun NU. Iar de aici avem toate şansele să avem o criză în desfăşurare. De aceea vă invit să ascultaţi dorinţele celor mici şi să nu vi le însuşiţi. Pentru că ne credem responsabili să împlinim dorinţele lor. Vă invit să vă ocupaţi de nevoi şi să îi învăţaţi pe ei să se ocupe de dorinţele lor. La “Mami, vreau păpuşa!” în loc de clasicul „Nu, nu avem bani şi mai ai 100 acasă cu care nu te joci.” Vă invit să îi spuneţi “Da, am auzit că îţi doreşti păpuşa. Şi cum îţi imaginezi că ar fi dacă ai avea păpuşa? ” Aşa, dorinţa copilului este ascultată, nu mai este nevoie să facă o criză ca să o facă auzită. Apoi puteţi continua “Şi ce eşti pregătită să faci pentru dorinţa ta? ”Aşa, copiii învaţă o lecţie esenţială. Că în realitate dorinţele nu se împlinesc prin magie. Şi acestea pot deveni mici proiecte prin care cel mic poate strânge bani şi poate găsi soluţii ingenioase de a-şi împlini propriile dorinţe. Apoi aceste abilităţi îi vor fi de mare folos în realizarea viselor lui de viaţă.
Sunt multe astfel de situaţii în care părinţii ar trebui să aplice fermitatea, calmul şi consecvenţa. Pornind tot de la nevoile copilului, pe care să le avem permanent în minte, este important să le asigurăm un cadru sănătos de dezvoltare. Bineînţeles că uneori nu le va fi pe plac. Se vor supăra, vor face crize. Tot din rolul nostru de părinte face parte şi a-i deprinde un lucru de bază în viaţă: să facă faţă frustrărilor. Inconvenientul este că o vor face cu noi, părinţii, la vârste mici, când oamenii se vor uita ciudat la noi în magazin sau în parc. Însă cu cât o vor face mai devreme, cu atât le va fi mai uşor în viaţa reală. Nu vor face aceste crize la şcoală, la primul lor loc de muncă sau în viitoarele lor relaţii. Acolo unde contează cu adevărat.
Esenţa relaţiei sănătoase părinte – copil stă în metoda comunicării relaţionale. Nu îl vom încărca cu mesaje care să îi distrugă încrederea în el şi îi vom oferi o bază pentru a-şi construi relaţii prin care să crească. Să se poată afirma şi să poată capta tot ceea ce este bun pentru el în mediul său. De fiecare dată când hrănim relaţia cu copilul nostru este esenţial să ne întrebăm: Ceea ce fac sau spun acum este bun pentru el? Il ajută să devină un adult responsabil şi autonom?
Şi ca să fiţi siguri că ceea ce învăţaţi aici dă rezultate, trebuie să vă spun că acestă metoda este cunoscută pe cel puţin 5 continente.