Asta-i întrebarea. Iar răspunsul îl are Cristina Chinole, cea care s-a gândit, de altfel, la această abordare și la acest aspect care ar trebui să ne preocupe pe noi toţi: „Lucrăm cu femeile din mediul rural, facem programe de consultanță, de inițiere în afaceri, calificare și recalificare pentru că vrem ca femeile din mediul rural să fie sănătoase, fericite și de ce nu, să aibă o bunăstare precum cele din mediul urban”, spune Cristina Chinole, președintele Asociației Femeilor și Familiei din Mediul Rural.
De mult timp am vrut să postez acest material. L-am pregătit, dar am așteptat un prilej. Desi nu este nevoie de un „timp potrivit” ca să vorbim despre femei, despre valorile pe care le avem în această țară, despre oamenii care fac ceva concret. Pe Cristina Chinole am cunoscut-o la lansarea programului prin care „punem țara în valoare”. De cum am auzit-o vorbind, am înțeles că este una dintre acele femei care fac lucruri senzaţionale, care pun lucrurile în mișcare, am înțeles că este femeia care vrea să facă ceva pentru celelalte femei din România. Dar şi pentru România. Frumusețea este că cineva vrea să facă lucruri concrete pentru ţara în care trăim – o țară pe care poate nu am avut vreme să o descoperim pe cât de minunată și bogată este.
De mult timp am vrut să postez acest material. L-am pregătit, dar am așteptat un prilej. Desi nu este nevoie de un „timp potrivit” ca să vorbim despre femei, despre valorile pe care le avem în această țară, despre oamenii care fac ceva concret. Pe Cristina Chinole am cunoscut-o la lansarea programului prin care „punem țara în valoare”. De cum am auzit-o vorbind, am înțeles că este una dintre acele femei care fac lucruri senzaţionale, care pun lucrurile în mișcare, am înțeles că este femeia care vrea să facă ceva pentru celelalte femei din România. Dar şi pentru România. Frumusețea este că cineva vrea să facă lucruri concrete pentru ţara în care trăim – o țară pe care poate nu am avut vreme să o descoperim pe cât de minunată și bogată este.
De la Cristina Chinole am învăţat că, dincolo de lipsa timpului, care niciodată nu este suficient, putem face ceva şi pentru ceilalţi. Cristina a ales să pună ţara în valoare. Şi îi iese de minune, mai ales că obiectivul general al proiectului său, Creşterea competitivităţii zonelor rurale prin valorificarea potenţialului turistic, POSDRU 132068, este acela de a crea condiții pentru creșterea șanselor de ocupare a persoanelor din mediul rural și a dezvoltării de noi afaceri independente în domenii non-agricole din România.
Ce înseamnă să ne punem ţara în valoare? Iată ce spune Cristina: „Punem ţara în valoare este un concept prin care AFFMR îşi propune să valorizeze acei oameni/locuri/obiecte, care nu se lasă intimidaţi/intimidate de prezent, ci care actualizează obiceiurile stramoseşti la vremurile noastre, păstrându-le autenticitatea şi emoţia.”
Fiecare dintre noi putem da valoare unui loc, unui lucru, unui om. Este nevoie de puţin timp în care să ne gândim la ce ar trebui să facem, cum am putea face ceva concret:”Noi, oamenii, dăm valoare României pentru că asta nu o poate da nimeni mai bine decât noi, cei care ne-am născut aici, am crescut aici, ne-am format aici, am copilărit, am râs, am plâns, am simţit, am trăit aici. Acum ar mai fi un aspect, valoarea României în general nu este dată de oameni, ea deja o are, noi nu putem decât să recunoaştem şi să valorificăm ceea ce această ţară ne oferă, de la peisaje/ frumuseţi naturale până la oameni, dacă doriţi”.
Cristina este tipul de femeie puternică, sensibilă, ambiţioasă care ştie ce să facă pentru a-şi atinge ţelul. Iar dacă ea şi-a propus să facă cunoscute lucrurile frumoase din România, face tot ce îi stă în putere pentru a-şi îndeplini scopul: „Pe termen lung, Pune ţara în valoare îşi va păstra elementul de încurajare, de susţinere al celor care pun ţara în valoare prin tot ceea ce fac în fiecare zi, fie că prelucrează lemn, fie că promovează tradiţiile româneşti, autenticitatea lor, fie că pregăteşte reţete demult uitate sau ignorate etc. De fapt, focusul lui AFFMR a fost mereu pe a încuraja şi stimula astfel de preocupări, însă acum cu atât mai mult cu cât turismul rural este una dintre rampele de lansare ale ţării noastre, toată lumea conştientizează că avem potenţial în acest domeniu, însă prea puţini sunt preocupaţi să îl crească, SĂNĂTOS”. Cristina a ştiut să identifice şi să se înconjoare de oameni care chiar fac ceva demn de laudă în acest sens. Oameni foarte frumoşi, pricepuţi, meşteri pricepuţi în domeniul lor, din ale căror mâini ies lucruri absolut extraordinare: „Pornind de la concept, la evenimentul de deschidere, au participat oameni care prin ceea ce fac în fiecare zi reuşesc să şteargă praful de pe obiecte, activităţi, locuri, punându-le acolo unde le este locul de fapt. Astfel, Sorin Onisor, se ştie deja, este fotograful care reuseşte să pună ţara în valoare prin fotografie, prin imaginea vie şi cât se poate de proaspătă a satului şi de fapt a ceea ce înseamnă mediul rural.
Ioana Corduneanu, de profesie arhitect, promovează de o grămadă de vreme tot ce ţine de ţesătura tradiţional românească, de portul popular, semne geometrice în cusătura românească, simbolistica acestora, pe site-ul semne cusute. Una dintre cele mai remarcabile lucrări ale Ioanei sunt scaunele, albastre, expuse şi premiate la Târgul de Design de la Berlin, 2011, unde tema era, de fapt, reinterpretarea motivelor tradiţionale româneşti.
Ciprian Manda de la SilvaArtis caută lemnul cu cele mai multe imperfecţiuni, noduri şi reuşeşte să croiască piese de mobilier unicat.
Alina Ilie (Borcanul cu Biscuiţi) are o experienţă în comunicare şi advertising de peste 10 ani, două fete cucuiete (Smaranda şi Tamara) şi o poftă de a reusi să facă posibilă crearea unui produs care să treacă de limitele fizice, ajungând spre valenţe culturale şi nu numai. Face biscuiţi, biscuiţi de casă, folosind combinaţii de mirodenii dintre cele mai surprinzătoare, biscuiţi pe cât se poate cu ingrediente de casă – unt de casă, ouă de casă, alternative la zahăr – sirop de arţar, sirop de agave, miere, melasă lichidă. Alina trece cu biscuţii dincolo de partea „ceva bun de mâncare”, tocmai pentru ca reuseşte – cu un borcan de biscuiţi – să adune în acelaşi loc oameni care nu s-au mai văzut de mult timp, pregăteşte biscuiţi pentru zile de naştere, pentru diverse evenimente, pentru vernisaje etc.
Irina Ionescu face dulceaţă de casă. Povestea Irinei v-am prezentat-o anul trecut, pe vremea aceasta, atunci când ne-a spus cum a ajuns să pregătească dulceaţă după ce vreme de 22 de ani a pregătit emisiuni, jurnale, ediţii speciale şi nenumărate breaking news-uri.
La evenimentul de lansare a proiectului, Cristina vorbea despre dorinţa noastră de a pleca peste mări şi ţări să vizităm, să descoperim, dar omitem că de multe ori noi nu ne cunoaştem ţara. „Locurile din România nedescoperite sau nevăzute până acum sunt destul de numeroase. Dacă vom pleca de fiecare dată afară şi nu ne propunem să le descoperim, nici nu le vom vedea. Depinde de noi şi uite aşa mai vine şi AFFMR, care pune ţara în valoare prin susţinerea şi încurajarea turismului rural, la standarde cât se poate de înalte. E bine că cineva de talia Printului Charles a ales România, însă NOI TREBUIE SĂ FIM CEI CARE arată, cei care cheamă, cei care promovează. Nimeni nu o poate face mai bine ca noi!” Ce-i drept, dacă fiecare dintre noi ne-am implica în promovarea patrimoniului românesc, şi satisfacţiile noastre ar fi mai multe. În orice caz, fiecare ar trebui să ne gândim mai mult la acest lucru.
Cum adaugă Cristina: „E simplu de gândit, greu de realizat, pentru că noi încă nu suntem pe deplin conştienţi de ceea ce este sau poate fi ROMÂNIA. Ştiaţi că, dacă anagramaţi cuvântul România, rezultatul este…OM ÎN RAI? Poate că, dacă am conştientiza cu toţii acest aspect…Însă, din păcate, se pare că acest lucru l-au descoperit mai devreme cei ca Prinţul Charles sau ca toţi străinii care vin şi ne cumpără terenurile, casele vechi şi le transformă în bijuterii”.
Sunt sigură că fiecare avem la îndemână posibilităţi şi resurse prin care să facem ceva bun pentru România şi pentru noi, trebuie doar să ieşim din zona de confort şi vom reuşi. Până ne vom mobiliza să facem ceva concret, e bine să ne uităm la exemplele pe care ni le dă Cristina Chinole și prietenii ei şi să găsim inspiraţie 🙂