La începutul anului 2020 am ținut un seminar pentru niște mămici din Craiova și a fost o experiență care mi-a plăcut la nebunie. Am schimbat păreri, am demontat mituri și am discutat despre provocările vieții de mamă. Am avut mai multe grupe și la fiecare m-am axat mai mult pe o direcție sau alta, în funcție de cum simțeam publicul. Per ansamblu însă, temele abordate au fost destul de asemănătoare, iar întrebarea pe care am auzit-o în ziua respectivă de zeci de ori a fost:
Cum îmi fac copilul să nu mai stea atât de mult la calculator?
Și uite că am ajuns acum, în noiembrie 2020, în care copiii noștri stau la calculator/tabletă/pe telefon mai mult ca niciodată, pentru că mulți dintre ei fac școala online.
Ne mai întrebăm oare același lucru? Ne mai gândim că e prea mult timp petrecut în fața unui gadget?
Cu siguranță este prea mult timp. Însă nu pentru că irosesc timpul, ci pentru că e obositor pentru un copil să stea așa mult timp concentrat în fața unui ecran.
De asta eu consider că timpul pe care copiii mei îl petrec pe telefon/tabletă (la noi nu au o mare pasiune pentru calculator) nu e întotdeauna un dușman pentru ei. Au și ei limite, normal, nu pot să îi las toată ziua cu telefonul în mână, dar mai important decât DURATA DE TIMP pe care o petrec online mi se pare MODUL în care petrec timpul online.
Da. Mi s-ar părea greșit din partea mea să îl las pe Nicholas să stea cu telefonul la masă, să îi distrag atenția sau să îl țin ocupat. Dar nu pot spune că aceeași situație e valabilă și cu Alex și Alesia. La Alex, nu ar fi prea corect din partea mea să mă plâng oricum. El stă foarte puțin online, pentru că e atras mai mult de activitățile în aer liber, iar atunci când e pe telefon, de cele mai multe ori, face „research” să vadă de ce animale mai are nevoie. :))
Pentru Alesia însă, telefonul/ tableta e o distracție. Dacă aș lăsa-o să descarce toate jocurile posibile și să stea cu ochii în telefon 3 zile, nu ar fi o problemă pentru ea. În mod evident, nu fac asta.
Însă nu pot nici să mă opun realității în care trăiește, văzându-mă pe mine toată ziua cum fac conținut care se consumă online. De la texte, postări, filmulețe, articole și până la story, ea mă vede pe mine foarte mult în fața unui gadget.
Suntem direct responsabili de creionarea comportamentului copiilor noștri.
Trebuie să ținem mine asta și când greșesc, dar și când ne fac inima să pompeze zgomotos, de mândrie. E normal ca Alesia să își dorească ce vede la mine.
Dintre copiii mei, pot spune că, până acum, Alesia e cea care îmi seamănă cel mai tare și cu care împart cele mai multe pasiuni.
Aveam o perioadă în care mă supăra foarte tare și era peste puterile mele de înțelegere faptul că se uita la conținut de pe Youtube pe care eu îl consideram total lipsit de sens. Nu înțelegeam cum poți sta în puținul timp pe care eu i-l lăsăm la tabletă să te uiți la alții cum se joacă, în loc să te joci tu. Am înțeles ulterior că nu jocurile pe care le jucau erau neapărat atractive pentru ea, ci tot ceea ce făceau în online persoanele respective.
Alesia e foarte atrasă de zona de video. Abia așteaptă să filmam ceva împreună pentru canalul meu de YouTube sau pentru IGTV și, deși mi-am dat seama mai greu, prin faptul că se uita așa mult la conținutul altora, ea nu îmi arăta că vrea să se joace, ci că vrea și ea să facă același lucru: să creeze conținut pe Youtube.
Din momentul în care am conștientizat acest lucru, am înțeles că așteaptă de la mine să o încurajez în această direcție, așa că am început să o filmez chiar eu.
Am avut încredere în ea și când mi-a cerut cont de Instagram, și când și-a făcut cont de TikTok și când i-am făcut canal de YouTube. Îmi dau seama că e atrasă de zona de creare de conținut, în care lucrez și eu încerc să o încurajez cât de mult pot, pentru că știu cât de important e să te susțină cineva, cu atât mai mult când acel cineva e mama ta.
Copiii noștri s-au născut în era tehnologiei. Ca mulți alți părinți, și eu m-am gândit că nu e indicat pentru ei să petreacă prea mult timp în fața acestor gadget-uri fără de care mulți dintre noi considerăm că nu putem trăi. Dar mi-am dat seama că mai important decât să pun o restricție, e să îi înțeleg nevoile, să descopăr cum își petrece timpul online și cum pot transforma acest obicei într-un avantaj pentru ea.
Copiii pot învăța o mulțime de lucruri de pe internet. Desigur, e important să avem control asupra timpului pe care îl petrec online și asupra spațiilor virtuale în care își petrec acest timp, dar asta nu înseamnă că trebuie să îl considerăm un dușman pentru copii. Trebuie doar să fim parte din proces.
Am în jurul meu din ce în ce mai mulți oameni care la maturitate renunță la job-urile pentru care s-au pregătit ani de zile pentru a-și urma pasiunea. Mulți dintre ei își asumă riscuri și renunță la confortul unei vieți stabile din dorința de a face ceva ce le place cu adevărat. Copiii noștri au la dispoziție toate resursele pentru a descoperi și a învăța de la o vârstă foarte fragedă ce își doresc să facă, ce pasiuni au și cum pot să facă din pasiunea lor o meserie.
La rândul meu, fac și eu parte dintre norocoșii care și-au transformat pasiunea în meserie.
Eu am avut parte de suport moral și susținere de la familia mea și îmi doresc să fac și eu același lucru pentru Alesia.
Dacă la primele video-uri am fost în spatele ei, pe parcurs a început să se descurce singură și a folosit foarte multe abilități pe care le-a dobândit în decursul timpului petrecut online.
Dacă folosesc tehnologia și internetul în scopuri educaționale, copiii noștri pot învăța să ia decizii, să își organizeze & structureze ideile, își dezvoltă creativitatea și gândirea logică, învață să gândească în mai multe scenarii posibile și să îl aleagă pe cel mai potrivit.
Să nu uităm și că foarte multe dintre job-urile viitorului au la bază tehnologia, iar faptul că pentru copii totul e atât de intuitiv e un avantaj imens pe care noi nu l-am avut.
Când eram eu mică, nu auzeam pe nimeni că vrea să fie programator, dar acum, 1 din 4 copii s-ar putea să îți spună asta. Tocmai pentru că ei petrec timp online, au contact cu multe jocuri care le stârnesc curiozitatea, îi fac să își pună întrebări, să se întrebe care e procesul din spatele jocului și să își dorească poate să facă și ei un joc. Sau să învețe să facă editare video/foto pe calculator. Pentru ei, totul pare simplu și răspunsul la întrebările CUM și DE CE se află la un click distanță. Au posibilitatea să învețe online aproape orice.
Din 2014, Orange România îi susține pe copiii interesați de această zonă și încearcă să le arate copiilor că tehnologia are un impact pozitiv asupra oamenilor, a societății din România și a planetei. Din acest motiv, a apărut programul de educație digitală SuperCoders.
Mai mult decât simplii consumatori, prin învățarea limbajelor mai simple de programare, aceștia se pot transforma în creatori de noi universuri, în lideri care au viziunea proiectului pe care și-l doresc. Aceasta este puterea SuperCoders.
Programul, ajuns la cea de-a VII-a ediție, este gândit pentru copiii cu vârste între 10 și 14 ani din toată țara, care au crescut cu acces zi de zi la tehnologie și au deprins intuitiv cum să o folosească. Anul acesta, evenimentul se desfășoară exclusiv ONLINE și constă în:
- Ateliere online despre programare în Scratch, în urma cărora participanții intră automat într-o tombolă cu premii Orange. Înscrierile la aceste ateliere se închid la ora 18.00 în ziua precedentă atelierului. Tematica este identică de la un atelier la altul, iar locurile se ocupă pe principiul primul înscris, primul confirmat, în limita a 50 de locuri/atelier.
- Webinare de specialitate susținute de cunoscuți ai mediului online
- 5 noiembrie: Tips & tricks pentru Concursul national SuperCoders, cu Robert Nechițelea, 3D Artist
- 11 noiembrie: Lecții învățate din gaming: cum le folosesc în viața reală, cu „Ovvy” Ovidiu Pătrașcu, Fost campion Mondial și European eSports FIFA
- 12 noiembrie: Lecții învățate din gaming: de la pasiune la carieră, cu „Odoamne” Andrei Pascu, Cel mai bun jucător profesionist League of Legends (LOL) din România
- 19 noiembrie: Making-of RObotzi (animatie live). Despre streaming și crearea de conținut, cu Creative Monkeyz (Ramona și Codin), Pionieri și promotori ai animației în mediul online românesc
- Concursul național SuperCoders prin care copiii sunt provocați să dezvolte o animație proprie pe platforma online Scratch și pot câștiga unul dintre premiile: o tabletă Samsung Galaxy Tab S6 Lite, 2xNintendo Switch Lite sau 3x Samsung Galaxy Buds Live Black sau premiul mare: unul dintre cele 50 de locuri la Academia online, modul avansat de programare, în cadrul căruia copiii vor învăța noțiuni introductive de Phyton pe parcursul a 12 săptămâni de curs online
Mai multe detalii despre mecanism concurs, pași de urmat pentru înscriere, formularul de înscrieri și premii găsiți aici: https://oran.ge/31PITrA
Sper ca acest articol să vă facă să priviți altfel timpul pe care copiii voștri îl petrec online. Atâta timp cât voi știți ce fac și aveți o relație bazată pe încredere cu copiii voștri, veți vedea că aveți numai de câștigat atunci când folosiți internetul în folosul vostru.
Material realizat în parteneriat cu Orange România.
Mulțumesc că ai citit acest articol. Dacă informațiile ți se par utile, le poți împărtăși cu prietenii tăi cu un simplu SHARE.
Fii mereu la curent cu postarile mele! Ce ai de facut?
- Sa ma urmaresti pe INSTAGRAM – Aici raspund cel mai rapid tuturor mesajelor pe care le primesc
- Sa te abonezi la canalul meu de YOUTUBE
- Sa dai like paginii mele de FACEBOOK
- Sa te inscrii in grupul MAMICI SI COPII FERICITI
E musai ca in aceasta era digitala sa te dedici instruirii copilului in folosirea internetului, inca de mic. Ne miram cu totii de ce se intampla cu trending-ul YT din Romania iar copiii au o contributie majora aici. Cel putin asa arata unele cifre. Internetul e bun doar daca este folosit in scopuri marete, nobile (sa le zic asa). Altfel, mai mult e nociv si daunator bunei cresteri.