Veşnica „luptă” dintre generaţii se mută în domeniul tehnologiei. Nu de alta, dar părinţii îşi cumpără gadgeturi, iar copiii sunt cei care se joacă cu ele. Nu este neapărat rău, mai ales că cei mici tind să facă ceea ce văd acasă, însă semnalele de alarmă se trag atunci când copiii uită să se bucure de jocurile copilăriei şi sunt „captivaţi” de gadgeturi.
Recent, am ascultat o discuţie între două mămici şi un tătic. Copiii au vârste cuprinse între 2 şi 4 ani.
- „Teo nu mănâncă, dacă nu îi dau tableta să se joace. Nu vrea să mănânce până nu îşi deschide el Youtube-ul şi se uită acolo”.
- „Alexandra nu mă lasă să vorbesc la telefon, cum mă vede, vrea să îl ia, dacă nu îl primeşte începe şi plânge, nu mă mai înţeleg cu ea. Aşa că noi vorbim la telefon pe ascuns, o păcălim, că nu ne mai înţelegem cu ea.”
- „La noi, Maia, nu are nicio treabă, dacă are cărţi de colorat, e cea mai fericită. Este foarte energică, se joacă cu jucăriile ei, se plictiseşte repede, dar îşi găseşte altceva de făcut, nu o prinzi să stea locului mai mult de 5 minute. Nici la desene nu se uită, nu are răbdare, vrea să descopere, să vadă ea. Vai, şi ce replici are. Nu ştiu de unde le scoate!”
Cât despre mine şi odraslele mele, lucrurile sunt pe cât de simple, pe atât de diferite de tot ce aud în jurul meu. Alex nu este atras de laptopuri, televizoare, telefon sau tabletă. Lui îi place la Sinaia, în grădină. Cunoaşte toate speciile de flori, de ierburi medicinale, toate gâzele 🙂
Când era micuţ şi îmi povestea, mă surprindea, mă gândeam de unde ştie, la ce îi vor folosi.
Acum, când îl văd cât de fericit este în natură, cât de mult se buură că poate petrece timpul în grădina bunicilor printre animale şi plante, înţeleg cât de fericită trebuie să fiu şi eu ca mamă că al meu copil este diferit. În sensul sănătos 🙂
Alesia este ceva mai atrasă de tot ce înseamnă laptop, tabletă, telefon. Dar şi ea îşi găseşte de lucru printre jucării de vârsta ei. Pictează şi modelează în plastilină, este medic pentru toată familia, iar când noi nu suntem acasă, vindecă păpuşile.
FOLLOW ME
Nu am cum să nu mă întreb cât de bine şi sănătos este să ne lăsăm pe mâinile micuţilor telecomanda, telefonul, tableta, iPhone-ul, iPad-ul sau orice alte gadgeturi pe care le mai avem prin casă. Oare care este graniţa dintre util şi fiţă, dintre necesar şi plăcere? Vedem mereu la ştiri ce pericole se ascund în spatele calculatorului, cum copiii sau adolescenţii pică victime sigure. Apare inevitabil întrebarea: de ce şi cum să îi ţinem departe de toate acestea?
Un prim răspuns care îmi vine în minte este acela de a nu mai folosi nici noi aceste „jucării” în faţa lor. Dacă cei mici nu se lasă convinşi să renunţe la tabletă sau telefon, ori telecomanda, îi putem implica în activităţile noastre. Sau în jocuri de tipul „astăzi nu atingem gadgeturile”, cine încalcă regula, spală vasele, duce gunoiul, face ceva în casă, după priceperea şi puterea fiecăruia.
Evident, trebuie ca şi noi, adulţii, să le fim exemple în acest sens. În weekend, când stăm acasă, nu alegem să stăm cu nasul în laptop sau la TV. Alegem activităţile ce presupun creativitate, imaginaţie, acţiune.
Când ieşeam cu fetele în oraş, asta se întâmpla acum mult timp, aveam obiceiul să stăm fiecare pe telefon şi să vorbim. Până într-o zi în care una dintre prietene a luat toate telefoanele şi le-a pus pe masă, unul peste altul. A zis „cine pune mâna prima pe telefon, plăteşte nota.” Jocul acesta poate fi adaptat şi în acest caz, cu micuţii. Cine cedează primul trebuie să facă ceva în casă, pentru ceilalţi. Este pentru copiii ceva mai măricei, dar sunt convinsă că fiecare dintre voi veţi fi foarte creativi şi veţi şti cum să procedaţi.
S-a demonstrat că 2 din 5 copii utilizează telefonul mobil şi/sau tableta ori laptopul. Cercetătorii de la Universitatea Swinburne din Melboune au ajuns la conluzia că nu este neapărat nociv pentru un copil să utilizeze o tabletă, ci mai grave sunt modul, durata şi scopul pentru care aceasta este utilizată.
Tableta inhibă creativitatea. Un copil care se va juca cu cuburi, forme, jocuri îşi va dezvolta imaginaţia, va simţi prin propriile mâini formele, va percepe în mod natural totul, pe când un copil care construieşte din cuburi pe tabletă sau PC, va fi mai puţin creativ. Altfel, mediul natural va fi perceput în mod eronat sau deloc.
Cei care utilizează gadgeturile reţin şi învaţă mai lent decât ceilalţi.
Dependenţa de jocuri este periculoasă şi pentru sănătate. Cei mai mulţi dintre copiii supraponderali ori obezi ajung aşa din cauza efortului fizic ce le lipseşte.
S-au făcut cercetări într-o şcoală cu nevoi speciale pe copiii care nu au avut acces la tehnologie, la tablete, laptopuri. Rata de vindecare, de refacere a acestora a fost mai mare decât în rândul celor care au folosit aceste instrumente.
Cei care întreprind activităţi, jocuri pe tabletă devin mai leneşi, renunţă la activităţile naturale şi muşchii lor slăbesc.
Şi, pentru că orice informaţie este aflată printr-un click, plăcerea lecturii s-a pierdut, cei mai muţi adolescenţi nu au cunoscut-o niciodată.
Se pare că cei care petrec mult timp în faţa laptopului îşi pierd abilitatea de a avea viaţă socială. Nu ştiu cum să socializeze, să se comporte în societate, să comunice, sunt tăcuţi, închişi în ei, singuratici. Îşi găsesc activităţi în mediul virtual, uitând cum este să se plimbe în natură sau să se bucure de o plimbare pe bicicletă prin pădure.
Petrecerea timpului în faţa jocurilor pe PC sau tablete îi determină pe copii să fie mult mai agresivi. Site-urile de socializare sunt o capcană în care pot fi hărţuiţi pe internet.
Cu toate acestea, calculatorul, tableta şi celelalte gadgeturi sunt instrumente destinate procesului de învăţare, de informare, de distracţie, de studiu. Asta dacă sunt utilizate în mod raţional şi în proporţii decente. Depinde de fiecare părinte ca odraslele lor să utilizeze aceste intrumente în mod benefic şi util. Aşa că aveţi grijă şi voi, oamenii mari, cât şi cum utilizaţi gadgeturile. Cu moderaţie, dacă se poate! 😉